
Elastyczność w wymaganiach edukacyjnych i sposobie oceniania dziecka z depresją i zaburzeniami lekowymi w szkole to nie przywilej-to forma terapeutycznego wsparcia!!!
Dziecko z depresją, zaburzeniami lękowymi może mieć trudności z koncentracją, zapamiętywaniem materiału, organizacją czasu, a nawet z codziennym wstawaniem z łóżka. W takiej sytuacji sztywne trzymanie się terminów, wymuszanie wystąpień publicznych czy porównywanie ucznia z rówieśnikami działa nie tylko demotywująco-może pogłębiać objawy choroby.
Elastyczność nie oznacza obniżenia poziomu nauczania-oznacza dostosowanie formy i tempa do aktualnych możliwości psychofizycznych dziecka. Może to być:
• Wydłużenie czasu na wykonywanie zadań;
• Zamiana wypowiedzi ustanej na pisemną;
• Ograniczenie liczby ocenianych aktywności;
• Unikanie presji egzaminacyjnej w formie testów.
To otwartość na fakt, że „obecność” na lekcji nie zawsze musi oznaczać aktywne uczestnictwo-czasem samo przyjście do szkoły to już duży sukces.
Elastyczne podejście daje uczniowi poczucie bezpieczeństwa i kontroli-dwóch rzeczy, które w zaburzeniach nastroju i lękowych zanikają.
Dzięki temu dziecko może stopniowo odbudowywać motywację, poczucie sprawczości i wiarę w siebie.