
SEXTING – TERMIN, KTÓRY JESZCZE KILKANAŚCIE LAT TEMU NIE ISTNIAŁ W CODZIENNYM SŁOWNIKU – DZIŚ STAŁ SIĘ NIEODŁĄCZNYM ELEMENTEM ROZMÓW O MŁODZIEŻY, SEKSUALNOŚCI I BEZPIECZEŃSTWIE W SIECI.
TO ZJAWISKO BUDZI KONTROWERSJE, OBAWY, ALE TEŻ PYTANIA:
CZYM WŁAŚCIWIE JEST SEXTING?
SKĄD SIĘ BIERZE?
I JAKIE MA KONSEKWENCJE?
SŁOWO SEXTING TO ZBITKA ANGIELSKICH SŁÓW „SEX” I „TEXTING”.
OZNACZA PRZESYŁANIE (NAJCZĘŚCIEJ ZA POMOCĄ SMARTFONA LUB INTERNETU) TREŚCI O CHARAKTERZE SEKSUALNYM – MOGĄ TO BYĆ WIADOMOŚCI TEKSTOWE, ZDJĘCIA, NAGRANIA AUDIO LUB FILMY.
KLUCZOWY JEST TU INTYMNY, EROTYCZNY CHARAKTER TYCH TREŚCI.
CHOĆ CZĘSTO TRAKTOWANY JEST JAKO FORMA FLIRTU LUB BUDOWANIA BLISKOŚCI W RELACJACH ROMANTYCZNYCH.
SEXTING MOŻE TEŻ PRZYBIERAĆ FORMY NIEPOŻĄDANE – JAK PRESJA RÓWIEŚNICZA, SZANTAŻ, CZY NAWET CYBERPRZEMOC.
DLA JEDNYCH FLIRT, DLA INNYCH ZAGROŻENIE!!!
Z PERSPEKTYWY PSYCHOLOGII SEXTING MOŻNA ANALIZOWAĆ NA KILKU POZIOMACH:
ROZWOJOWYM: DLA WIELU NASTOLATKÓW EKSPLORACJA SEKSUALNOŚCI JEST NATURALNYM ETAPEM DOJRZEWANIA.
SEXTING BYWA POSTRZEGANY JAKO NOWOCZESNA FORMA WYRAŻANIA UCZUĆ I ZAINTERESOWANIA.
RELACYJNYM: W BLISKICH RELACJACH SEXTING MOŻE PEŁNIĆ ROLĘ BUDOWANIA INTYMNOŚCI.
PROBLEM POJAWIA SIĘ WTEDY, GDY PRZEKRACZANE SĄ GRANICE, A MATERIAŁY TRAFIAJĄ W NIEPOWOŁANE RĘCE.
SPOŁECZNYM I PRAWNYM: NIEZALEŻNIE OD INTENCJI, ROZPOWSZECHNIANIE TREŚCI INTYMNYCH NIELETNICH JEST PRZESTĘPSTWEM. W POLSCE – NAWET JEŚLI OSOBA SAMA WYSYŁA SWOJE NAGIE ZDJĘCIE, A MA PONIŻEJ 18 LAT – MOŻE TO BYĆ UZNANE ZA TWORZENIE PORNOGRAFII DZIECIĘCEJ.
CO MÓWIĄ BADANIA?
CHOĆ TEMAT WCIĄŻ BYWA BAGATELIZOWANY PRZEZ DOROSŁYCH, DANE SĄ NIEPOKOJĄCE:
PONAD 30% POLSKICH NASTOLATKÓW MIAŁO KONTAKT Z TREŚCIAMI O CHARAKTERZE SEKSUALNYM PRZESYŁANYMI PRZEZ RÓWIEŚNIKÓW (NASK, 2022).
CORAZ WIĘCEJ MŁODYCH OSÓB TWORZY TAKIE MATERIAŁY SAMODZIELNIE, CZASEM POD WPŁYWEM PRESJI LUB MANIPULACJI.
Z BADAŃ FDDS WYNIKA, ŻE CO DZIESIĄTY NASTOLATEK WYSŁAŁ KIEDYŚ SWOJE NAGIE ZDJĘCIE, A WIĘKSZOŚĆ NIE BYŁA ŚWIADOMA POTENCJALNYCH SKUTKÓW.
JAK REAGOWAĆ JAKO RODZIC, NAUCZYCIEL?
NIE OCENIAJ – ROZMAWIAJ.
OTWARTY, NIEOCENIAJĄCY DIALOG JEST NAJSKUTECZNIEJSZĄ DROGĄ DO ZAUFANIA.
EDUKUJ O GRANICACH I ZGODZIE. ZROZUMIENIE, ŻE „NIE” ZNACZY „NIE”, A ZDJĘCIA W SIECI ZOSTAJĄ NA ZAWSZE, JEST KLUCZOWE.
REAGUJ NA NIEPOKOJĄCE SYGNAŁY.
ZMIANA NASTROJU, UNIKANIE SZKOŁY, WYCOFANIE SIĘ Z KONTAKTÓW – MOGĄ BYĆ OZNAKĄ PROBLEMU.
ZADBAJ O POMOC SPECJALISTY.
GDY SYTUACJA WYMYKA SIĘ SPOD KONTROLI, WSPARCIE PSYCHOLOGA JEST KONIECZNE.