CZYM JEST SEXTING? PSYCHOLOGICZNE I SPOŁECZNE OBLICZA CYFROWEJ INTYMNOŚCI

SEXTING – TERMIN, KTÓRY JESZCZE KILKANAŚCIE LAT TEMU NIE ISTNIAŁ W CODZIENNYM SŁOWNIKU – DZIŚ STAŁ SIĘ NIEODŁĄCZNYM ELEMENTEM ROZMÓW O MŁODZIEŻY, SEKSUALNOŚCI I BEZPIECZEŃSTWIE W SIECI.

TO ZJAWISKO BUDZI KONTROWERSJE, OBAWY, ALE TEŻ PYTANIA:

CZYM WŁAŚCIWIE JEST SEXTING?

SKĄD SIĘ BIERZE?

I JAKIE MA KONSEKWENCJE?

 

SŁOWO SEXTING TO ZBITKA ANGIELSKICH SŁÓW „SEX” I „TEXTING”.

OZNACZA PRZESYŁANIE (NAJCZĘŚCIEJ ZA POMOCĄ SMARTFONA LUB INTERNETU) TREŚCI O CHARAKTERZE SEKSUALNYM – MOGĄ TO BYĆ WIADOMOŚCI TEKSTOWE, ZDJĘCIA, NAGRANIA AUDIO LUB FILMY.

 

KLUCZOWY JEST TU INTYMNY, EROTYCZNY CHARAKTER TYCH TREŚCI.

CHOĆ CZĘSTO TRAKTOWANY JEST JAKO FORMA FLIRTU LUB BUDOWANIA BLISKOŚCI W RELACJACH ROMANTYCZNYCH.

SEXTING MOŻE TEŻ PRZYBIERAĆ FORMY NIEPOŻĄDANE – JAK PRESJA RÓWIEŚNICZA, SZANTAŻ, CZY NAWET CYBERPRZEMOC.

 

DLA JEDNYCH FLIRT, DLA INNYCH ZAGROŻENIE!!!

Z PERSPEKTYWY PSYCHOLOGII SEXTING MOŻNA ANALIZOWAĆ NA KILKU POZIOMACH:

ROZWOJOWYM: DLA WIELU NASTOLATKÓW EKSPLORACJA SEKSUALNOŚCI JEST NATURALNYM ETAPEM DOJRZEWANIA.

SEXTING BYWA POSTRZEGANY JAKO NOWOCZESNA FORMA WYRAŻANIA UCZUĆ I ZAINTERESOWANIA.

 

RELACYJNYM: W BLISKICH RELACJACH SEXTING MOŻE PEŁNIĆ ROLĘ BUDOWANIA INTYMNOŚCI.

PROBLEM POJAWIA SIĘ WTEDY, GDY PRZEKRACZANE SĄ GRANICE, A MATERIAŁY TRAFIAJĄ W NIEPOWOŁANE RĘCE.

SPOŁECZNYM I PRAWNYM: NIEZALEŻNIE OD INTENCJI, ROZPOWSZECHNIANIE TREŚCI INTYMNYCH NIELETNICH JEST PRZESTĘPSTWEM. W POLSCE – NAWET JEŚLI OSOBA SAMA WYSYŁA SWOJE NAGIE ZDJĘCIE, A MA PONIŻEJ 18 LAT – MOŻE TO BYĆ UZNANE ZA TWORZENIE PORNOGRAFII DZIECIĘCEJ.

 

CO MÓWIĄ BADANIA?

CHOĆ TEMAT WCIĄŻ BYWA BAGATELIZOWANY PRZEZ DOROSŁYCH, DANE SĄ NIEPOKOJĄCE:

PONAD 30% POLSKICH NASTOLATKÓW MIAŁO KONTAKT Z TREŚCIAMI O CHARAKTERZE SEKSUALNYM PRZESYŁANYMI PRZEZ RÓWIEŚNIKÓW (NASK, 2022).

CORAZ WIĘCEJ MŁODYCH OSÓB TWORZY TAKIE MATERIAŁY SAMODZIELNIE, CZASEM POD WPŁYWEM PRESJI LUB MANIPULACJI.

Z BADAŃ FDDS WYNIKA, ŻE CO DZIESIĄTY NASTOLATEK WYSŁAŁ KIEDYŚ SWOJE NAGIE ZDJĘCIE, A WIĘKSZOŚĆ NIE BYŁA ŚWIADOMA POTENCJALNYCH SKUTKÓW.

 

JAK REAGOWAĆ JAKO RODZIC, NAUCZYCIEL?

NIE OCENIAJ – ROZMAWIAJ.

OTWARTY, NIEOCENIAJĄCY DIALOG JEST NAJSKUTECZNIEJSZĄ DROGĄ DO ZAUFANIA.

  •  

EDUKUJ O GRANICACH I ZGODZIE. ZROZUMIENIE, ŻE „NIE” ZNACZY „NIE”, A ZDJĘCIA W SIECI ZOSTAJĄ NA ZAWSZE, JEST KLUCZOWE.

REAGUJ NA NIEPOKOJĄCE SYGNAŁY.

ZMIANA NASTROJU, UNIKANIE SZKOŁY, WYCOFANIE SIĘ Z KONTAKTÓW – MOGĄ BYĆ OZNAKĄ PROBLEMU.

  •  

ZADBAJ O POMOC SPECJALISTY.

GDY SYTUACJA WYMYKA SIĘ SPOD KONTROLI, WSPARCIE PSYCHOLOGA JEST KONIECZNE.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top